02177130488

تفاوت کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان چیست؟

کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی اورتان (PU) دو نوع معمول از انواع کفپوش صنعتی می باشند. پرسشی که معمولا برای کارفرمایان در این مبحث صنعت ساختمان پیش می آید این است که تفاوت بین کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان در چیست؟ و اولویت انتخاب یکی بر دیگری در شرایط و کاربری های متفاوت در چیست؟

قبل از اینکه درباره تفاوت هایی که ما شناسایی کردیم توضیح دهیم، به این نکته اشاره میکنیم  که این تفاوت ها بصورت کلی بین اکثر اپوکسی ها و پلی یورتان ها وجود دارد. قطعا برخی از استثنائات و شرکت هایی که ادعا میکنند که می توانند خواص و نیازهای هر دو گروه را به نقطه برابر برسانند وجود دارد (به دنبال برخی از بازخوردها تأکید داریم که در این مقاله صرفا به کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان برای کفسازی صنعتی پرداخته شده است و شامل سایر کاربرد های پلی یورتان در صنایع دیگر نمی باشد.)

تفاوت های عملکردی

با نگاه کردن به تفاوت های عملکردی شروع می کنیم. این ها تفاوت ها می باشند که کاربری نهایی سطح را تحت تاثیر قرار می دهد. کفپوش اپوکسی سخت تر و با دوام تر است و قدرت فشرده سازی بیشتری نسبت به کفپوش پلی اورتان دارد. به همین دلیل است که کفپوش اپوکسی صنعتی انتخاب مناسب تری برای کفسازی سالن های صنایع سنگین، کفسازی انبارها و کفسازی مراکز تدارکات با ترافیک کامیون های سنگین می باشد. کفپوش پلی یورتان معمولا نرم تر و انعطاف پذیرتر از کفپوش اپوکسی است، که باعث می شود مقاومت این کفپوش در برابر خراش و ساییدگی بیشتر باشد، تا جاییکه حالت کشسانی پلی یورتان برخی از ضربات را جذب و دفع می نماید. انعطاف پذیری کفپوش پلی یورتان این موقعیت را فراهم می سازد که در اتاق های انجماد و سردخانه ها که دمای هوا به30- درجه سانتیگراد هم میرسد انتخاب برتری به عنوان کفپوش سردخانه باشد. همچنین کفپوش پلی یورتان می تواند انتخاب خوبی برای پارکینگ های چند منظوره و بزرگ باشد، چراکه کفپوش پلی یورتان در چنین سطحی علاوه بر یک کفپوش نهایی می تواند به عنوان یک پوشش ضد آب و پوشش ضد خش عمل نماید.

کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان در معرض مواد شیمیایی خاص رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. به عنوان مثال کفپوش پلی یورتان انتخاب مناسب تری نسبت به کفپوش اپوکسی در کفسازی برخی صنایع غذایی است که در معرض اسید لاکتیک قرار دارند. بهمین دلیل است که بسیاری از شرکت های صنایع غذایی که با شیر، لبنیات و پنیر سر و کار دارند از کفپوش پلی یورتان به عنوان کفپوش نهایی استفاده می کنند. کفپوش های اپوکسی در چنین شرایطی ممکن است دچار خوردگی و زرد شدن شوند. البته امروزه با فرموله کردن اپوکسی می توان آن را نیز نسبت به اسید لاکتیک مقاوم نمود و به همین دلیل است که امروزه از کفپوش اپوکسی نیز در سالن های تولید لبنیات و غیره از کفپوش اپوکسی نیز استفاده می شود. با این حال، هنگام کار در صنایع با اسیدهای سولفوریک (مانند تولید باتری و غیره)، کفپوش اپوکسی بسیار مقاوم تر از کفپوش پلی اورتان می باشد. اگر در کارخانه ای هستید که دارای مواد شیمیایی سنگین است، با کارشناسان شرکت پارس الیس تماس حاصل فرمایید تا مشاوره لازم در خصوص اینکه کدام محصول برای صنعت شما مناسب تر است را ارائه دهند.

تفاوت نحوه استفاده از کفپوش پلی یورتان و کفپوش اپوکسی در چیست؟

تفاوت های قابل توجهی نیز برای پیمانکاران وجود دارد. از نقطه نظر پیمانکاران رزین های کفپوش پلی یورتان نسبت به رطوبت بسیار حساس تر هستند. اگر رزین کفپوش پلی یورتان توسط آب و یا تراکم آب در یک نقطه مورد حمله قرار گیرد، ممکن است نتایج فاجعه باری مثل تصویر زیر بدست آید.

اثر رطوبت بر رزین کفپوش پلی یورتان در حال اجرا

رزین های اپوکسی نیز به رطوبت حساس هستند، اما آسیب های ناشی از رطوبت به مراتب کمتر می باشند. بنابراین هنگام کار در محیط هایی که رطوبت می تواند یک مسئله همیشگی باشد، استفاده از کفپوش اپوکسی انتخاب بهتری است.

کفپوش پلی یورتان را می توان به راحتی اصلاح کرد تا دوره کیورینگ آن را افزایش یا کاهش داد. این انعطاف پذیری، پیمانکاران را قادر می سازد تا کف اتاق هایی با کفپوش پلی یوتان را در زمانی بسیار کوتاه تر بسازند. با کفپوش پلی یورتان، می توانید روز شنبه یک پروژه کفپوش پلی یورتان چند لایه را شروع کنید و روز سه شنبه آن را به اتمام برسانید. کفپوش اپوکسی در این رابطه انعطاف پذیری کمتری دارد به این معنی که دوره کیورینگ آن مشخص است و معمولا اجرای آن به طور کامل به 7 روز نیاز دارند. 

به طور کلی، اجرای کفپوش پلی اورتان کار سخت تری است. کفپوش پلی یورتان با دوره کیورینگ محدود و حساسیت بالا نسبت به رطوبت نیاز به پرسنل اجرایی با تجربه و آموزش دیده دارد. شرکت پارس الیس از ارائه گروه های بی تجربه و نا آشنا به رفتارهای رزین اپوکسی و پلی یورتان  صد در صد امتناع می نماید.

در نهایت اگر شما بخواهید بدانید که کدام یک از رزین ها ارزان تر است پاسخ قطعی و صریحی وجود ندارد چراکه انواع مختلفی از محصولات کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان در بازار امروز وجود دارد. مقایسه کفپوش اپوکسی با کفپوش پلی یورتان مانند مقایسه سیب با پرتقال است. در نهایت انتخاب کفپوش مناسب برای شما نباید بر اساس قیمت و اینگه کدام یک از دو ارزان تر است باشد، بلکه کدام یک از دو کفپوش نیاز شما را تامین می کند باید ملاک کار قرار گیرد.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
9 / 10
از 13 کاربر
9 / 10
از 13 کاربر